Najbardziej zatłoczone miasta Europy według badań TomTom
Na pierwszym miejscu znalazła się Bruksela, zaraz za nią Warszawa i Wrocław. Na najmniejsze utrudnienia w ruchu możemy liczyć w Hiszpanii i krajach skandynawskich. Badania powstały w oparciu o bazę pomiarów rzeczywistych prędkości, zgromadzoną
Według analizy danych zgromadzonych przez TomTom, kierowcy ze stolicy Unii Europejskiej, każdego dnia muszą liczyć się z opóźnieniami sięgającymi 37,7% na wszystkich głównych drogach miasta. Bruksela tylko nieznacznie wyprzedziła w tej klasyfikacji Warszawę i Wrocław, które uplasowały się odpowiednio na drugiej i trzeciej pozycji. Wynik badań nie jest także pozytywny dla Wielkiej Brytanii - Londyn znalazł się na czwartym miejscu. W pierwszej dziesiątce są również Edynburg i Belfast.
Zdecydowanie więcej przyjemności daje podróżowanie po miastach Francji - jeśli przebrniemy przez Paryż i Marsylię, reszta francuskich miast nie powinna sprawiać większych komunikacyjnych problemów. Biorąc pod uwagę Niemcy, najwyraźniej nie tylko ich doskonałe autostrady sprawiają, że podróżowanie u naszych zachodnich sąsiadów jest płynne i przyjemne - Monachium, najbardziej zakorkowane niemieckie miasto, znajduje się dopiero na 28 miejscu zestawienia. Tak duże miasta jak Essen, Hamburg, Stuttgart, Kolonia, Dusseldorf czy Berlin znalazły się dopiero między trzydziestą pierwszą a trzydziestą ósmą pozycją.
Mieszkańcy Hiszpanii oraz Skandynawii mają największą szansę na uniknięcie korków. Jedynie trzy skandynawskie miasta znalazły się w pierwszej dwudziestce przytaczanego zestawienia. Wyniki badań powinny też zmienić nasze wyobrażenia o Hiszpanach trąbiących na siebie zaciekle w korkach - problem zatkanych ulic wydaje się tam znikomy. Barcelona zajęła w zestawieniu siedemnaste miejsce, a pozostałe hiszpańskie miasta ulokowały się na jeszcze dalszych miejscach. Najmniej zakorkowanym z nich jest Saragossa, gdzie jedynie 1,5% dróg jest nadmiernie zatłoczonych.
W jaki sposób powstał ranking
Badanie zostało przeprowadzone na podstawie informacji dotyczących prędkości z jaką samochody przemieszczają się po miejskich sieciach dróg. TomTom zebrał te dane anonimowo od tysięcy kierowców używających na co dzień urządzeń nawigacyjnych TomTom. Kiedy kierowcy jechali wolniej o więcej niż 70% od aktualnego limitu prędkości, droga lub ulica zostawała uznana za zatłoczoną.
Wszystkie dane zebrane podczas badania służą także do aktualizacji technologii IQ Routes, służącej do wyznaczania najszybszych tras w i poza miastem, niezależnie od dnia i godziny w których podróżujemy. Technologia IQ Routes jest integralną częścią wszystkich map w nawigacjach TomTom.
Miasta zostały sklasyfikowane według informacji jak szybko pojazdy są w stanie poruszać się po ich sieciach dróg. Natężenie ruchu w mieście zostało określone jako wysokie, w przypadku gdy prędkość pojazdów była o 70% mniejsza od aktualnego, dozwolonego limitu. Oznacza to, że do godzinnej podróży należy dodać minimum 20 minut opóźnienia. Dane podane w procentach odnoszą się do głównych sieci dróg (4 najwyższych klas dróg), na których zanotowano przytoczone powyżej ograniczenia i opóźnienia. W badaniu zostały wzięte pod uwagę jedynie miasta z liczbą mieszkańców większą niż 500 000.
Pełna lista najbardziej zatłoczonych i zakorkowanych europejskich miast:
źródło: TomTom