Strefa Czystego Transportu w Warszawie - mapa
Warszawska strefa czystego transportu (SCT) obejmuje obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Obowiązuje od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzone, począwszy od 2026 r. co dwa lata.
Warszawska strefa czystego transportu (fot. streetmap.pl/warszawa)
Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7 (od ul. Czorsztyńskiej, przez stacje i przystanki kolejowe: Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska, Warszawa Zoo, Warszawa Targówek do ul. Wiatracznej);
- ulicą Wiatraczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych;
- Mostem Łazienkowskim;
- aleją Armii Ludowej;
- ulicą Wawelską;
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.;
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.
Interaktywna mapa warszawskiej SCT dostępna jest w serwisie streetmap.pl/warszawa. Aby ją wyświetlić należy zaznaczyć "Strefa Czystego Transportu" w menu w prawym górnym rogu mapy.
Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy – będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów.
Uchwalony projekt w sprawie strefy czystego transportu wprowadza ulgę dla mieszkańców Warszawy płacących tu podatki – będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat). Obydwa wyjątki mają zastosowanie dla warszawiaków oraz seniorów tylko, jeśli przed 1 stycznia 2024 r. byli właścicielami swoich pojazdów. Pojazdy zakupione po tej dacie będą musiały spełnić wymogi już od początku obowiązywania Strefy.
Etapy wdrażania SCT (fot. UM Warzawy)
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków (zacznie obowiązywać od lipca 2024).