Średnie prędkości w miastach po wakacjach

NaviExpert, producent nawigacji mobilnej, przeprowadził w pierwszych dziesięciu dniach września badanie natężenia ruchu drogowego w centrach największych polskich miast. Z analizy wynika, że początek roku szkolnego oraz remonty i inwestycje znacząco utrudniają poruszanie się kierowcom szczególnie w Poznaniu, Gdańsku i Warszawie. Zaskakująco dobrze wypada na ich tle Wrocław.

Wykorzystując dane Community Traffic online - technologii generującej w czasie rzeczywistym dane dotyczące prędkości poruszających się pojazdów pochodzące z monitoringu kilkuset tysięcy pojazdów - NaviExpert monitoruje natężenie ruchu na polskich drogach. Analiza dotyczy największych miast, a gromadzone statystyki dotyczące średniej prędkości jazdy w marcu i w lipcu wskazywały, że podczas sezonu wakacyjnego w większości przypadków kierowcy mogli w godzinach szczytu jechać szybciej - z prędkością nawet o 20 proc. większą niż przez pozostałą część  roku.

A jak sytuacja wygląda we wrześniu? Zdecydowanie gorzej, do czego przyczynia się nie tylko większa liczba samochodów na drogach, ale także remonty, z których część zamiast zakończyć się w wakacje, rozpoczęła się wraz z początkiem roku szkolnego.

Z danych zebranych przez NaviExpert wynika, że w większości miast (dla których przeprowadzano pomiary także w marcu i lipcu br.) we wrześniu jeździ się wolniej. Doskonale widać to na przykładzie Poznania, gdzie średnia prędkość jest o ponad 5 proc. niższa niż w marcu i blisko o 17 proc. niż podczas wakacji. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w rozpoczętych w Poznaniu wraz z początkiem roku szkolnego remontach, m.in. rond Kaponiera i Przybyszewskiego.

Średnia prędkość w godzinach szczytu zmniejszyła się także w Warszawie (o blisko 3 proc. względem prędkości z marca i o ponad 15 proc. względem wakacyjnych pomiarów) - gdzie m.in. trwają budowy wiaduktu na Trasie Toruńskiej oraz II linii metra przy ul. Świętokrzyskiej. W sierpniu do remontowanych tras stolicy dołączyła także, m.in. Aleja Zieleniecka. Zdecydowanie wolniej (o 21 proc.) niż w lipcu jeździ się także mieszkańcom Krakowa, gdzie w sierpniu zaczął się m.in. remont mostu Piłsudskiego, a we wrześniu - ulic Sewera i Lenartowicza. Podobne tendencje są widoczne także w Gdańsku, Katowicach i Łodzi.

Miasto

Marzec

Lipiec

Wrzesień

Wrzesień/marzec

Wrzesień/lipiec

Gdańsk

25

24,6

23,9

-4,40%

-2,85%

Katowice

27,3

28,8

28,1

2,93%

-2,43%

Kraków

24,1

29,4

23,2

-3,73%

-21,09%

Łódź

24,5

28,1

24,3

-0,82%

-13,52%

Poznań

23,3

26,6

22,1

-5,15%

-16,92%

Warszawa

24,6

28,3

23,9

-2,85%

-15,55%

Wrocław

20,3

23

29,1

43,35%

26,52%

Dane: NaviExpert. Zmiany średniej prędkości w polskich miastach.

Pozytywne zmiany można z kolei zauważyć we Wrocławiu, który jeszcze w lipcu pozostawał najbardziej zakorkowanym polskim miastem. Sytuacja znacznie się poprawiła w związku z oddaniem do użytku ostatniego odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Na podstawie analizy danych z Community Traffic online, specjaliści NaviExpert stwierdzili, że oddanie do użytku całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia znacząco ograniczyło czas i koszty podróży. Obwodnica ma długość 35 km, a jej przejechanie trwa średnio 18 minut (średnia prędkość to 116,6 km/h). Przejazd liczącą 26 km trasą przez centrum Wrocławia - w godzinach szczytu -  trwał przed oddaniem obwodnicy ponad godzinę. Średnia prędkość przejazdu przez Centrum miasta w marcu wynosiła 20,3 km/h, a w lipcu - 23 km/h. Dzięki nowej inwestycji zwiększyła się  ona do 29,1 km/h.

Źródło: NaviExpert

Nasze patronaty

Konferncja "Geoinformacja: Nauka – Praktyka – Edukacja"
1-3 grudnia 2022
GIS Day 2022 w Poznaniu
16 listopada 2022
Wrocławski GIS Day
16-17 listopada 2022
Forum GPS
9 grudnia 2022

Galeria

Wrocławski GIS Day 2019
13 listopada 2019
Informacja Przestrzenna nowym IMPULSEM dla rozwoju lokalnego
23.05.2019 Wrocław
XVII Wyprawa BARI - Jordania 2018