Indeks Big Maca na mapie. Co kanapka z McDonalda mówi o kursie walut?
Big Mac, znana na całym świecie kanapka z amerykańskiej sieci fastfoodowej, za sprawą swojej rozpoznawalności stał się także inspiracją dla stworzenia wskaźnika ekonomicznego.
Indeks Big Maca jest to nieformalny wskaźnik pomiaru parytetu siły nabywczej wprowadzony przez brytyjski „The Economist” w 1986 roku. Powstał on jako luźne narzędzie do określania, czy waluty znajdują się na „właściwym” poziomie, a więc czy nie są przewartościowane lub niedowartościowane. Opiera się na teorii parytetu siły nabywczej (PPP), czyli założeniu, że w dłuższej perspektywie kursy walut powinny zmierzać w stronę sytuacji, w której ceny identycznego koszyka towarów i usług (w tej sytuacji Big Maca) będzie równa w dowolnych dwóch krajach.
Indeks Big Maca na mapie (fot.pythongiant.github.io/The-Big-Mac-Index)
Jak widać na mapie Burgernomics, najbardziej przewartościowane względem dolara są burgery w Kanadzie, Europie Zachodniej oraz Północnej, ze szczególnym uwzględnieniem Szwajcarii, gdzie wartość wskaźnika jest najwyższa i wynosi 7,044. Najmniejsze przewartościowanie występuje m.in. w Europie Zachodniej, Azji i Afryce, gdzie wartość wskaźnika jest bliższa 1, która oznaczałaby 0% niedowartościowanie dolara amerykańskiego.