Jak będzie wyglądała wrocławska strefa czystego transportu?
Wrocław to kolejne miasto poza Warszawą i Krakowem, które przymierza się do wdrożenia strefy czystego transportu. Zobacz na mapie jej proponowany zasięg.
Obszar planowanej strefy czystego transportu we Wrocławiu
Wrocławska strefa czystego transportu ma obejmować centrum miasta i część śródmieścia z przedwojenną zabudową: osiedla Stare Miasto, Nadodrze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie, a także część osiedla Szczepin. Powierzchnia strefy to tylko 6 procent powierzchni miasta, którą jednak zamieszkuje aż 23 procent wrocławian. Interaktywna mapa planowanej wrocławskiej SCT dostępna jest w serwisie streetmap.pl/wroclaw. Aby ją wyświetlić należy zaznaczyć "Strefa Czystego Transportu" w menu w prawym górnym rogu mapy.
Wymóg stworzenia strefy czystego transportu nakłada Program Ochrony Powietrza dolnośląskiego samorządu wojewódzkiego. Dokument zobowiązuje Wrocław do przyjęcia do końca przyszłego roku projektu strefy czystego transportu. Jej wdrażanie musi się rozpocząć w 2025 tak, aby mogła zafunkcjonować najpóźniej w 2026 roku.
Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia proponuje, aby ograniczenia dotyczące wjazdu samochodów wprowadzać stopniowo. W pierwszym etapie odczuje to zaledwie 3-5 procent właścicieli aut - najstarszych diesli. Kontrola aut poruszających się po strefie będzie zautomatyzowana, oparta o kamery rejestrujące tablice rejestracyjne i system, który będzie sprawdzał w bazie, jaką normę emisji spalin reprezentuje dany pojazd. W sytuacji, gdy samochód nie będzie spełniał wymogów, właściciel otrzyma mandat w wysokości 500 zł. Mniej więcej tak, jakby na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości przyłapał go fotoradar.
Prawdopodobnie o nalepki czy inny identyfikator będą musieli wystąpić właściciele samochodów zarejestrowanych za granicą, a także ci, którzy posiadają auta niespełniające ustalonych norm, a korzystają z osobnych wyłączeń – np. dla mieszkańców strefy, pojazdów osób z niepełnosprawnościami czy aut zabytkowych.
Obecnie trwają jeszcze konsultacje społeczne. Ostateczną decyzję o strefie podejmować będą radni miejscy nowej kadencji, która zacznie się wiosną 2024 roku.