Jak postrzegany jest w mediach konflikt izraelsko-palestyński?
Trwający obecnie na Bliskim Wschodzie konflikt pomiędzy Izraelem a Palestyną jest szeroko komentowany i dyskutowany w mediach oraz w internecie. Dzięki wizualizacji udostępnionej na Tableau Public, możemy zobaczyć jakie nastawienie do wojny mają mieszkańcy poszczególnych państw na świecie.
Jak postrzegany jest w mediach konflikt izraelsko-palestyński? (fot. Tableau Public)
Przestrzeń internetowa jest szczególnym miejscem, w którym zwolennicy zarówno Izraela jak i Palestyny starają się głosić swoje poparcie dla danego państwa, a także niekiedy prowadzą wojnę informacyjną, mającą na celu postawić konkretną stronę konfliktu w lepszym świetle. Internetowym wpisom i artykułom przyjrzał się bliżej Nir Smilga, izraelski specjalista od wizualizacji danych. Jest on autorem mapy, na której przedstawione zostało nastawienie państw na świecie do trwającego obecnie starcia na Bliskim Wschodzie.
Do przygotowania wizualizacji Israel-Palestine Media Bias przeanalizowane zostały artykuły oraz posty na social mediach dotyczących konfliktu. Wartość liczbową opisującą nastawienie każdego kraju obliczono, ważąc wyniki z X (dawny Twitter), Instagrama i serwisów informacyjnych między 24 a 31 października. Pod uwagę brano głównie posty i artykuły w języku angielskim. Obliczane wartości oparte były na liczbie aktywnych użytkowników każdej platformy od początku konfliktu na linii Izrael - Hamas. Wyniki różnią się w skali od 100 (nastawienie proizraelskie) do -100 (nastawienie propalestyńskie). W przypadku X oraz Instagrama brane pod uwagę były jedynie posty posiadające więcej niż 1000 interakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia). Jeżeli chodzi o serwisy informacyjne, to wykorzystano te z liczbą odwiedzających przekraczającą 10 milionów.
Po obliczeniu opracowanego wskaźnika stronniczości, wyniki przedstawione zostały na mapie. Wizualizacja posiada wiele możliwości dostosowywania treści, aby wyświetlane były zgodnie z naszymi potrzebami. Wyniki dla poszczególnych państw mogą być wyświetlane w oparciu o skumulowaną wartość wskaźnika, lub tylko na podstawie np. danych z Instagrama. Dodatkowo, po kliknięciu na dane państwo, wyświetlone zostaną dla niego szczegółowe dane. W przypadku Polski, ogólny wynik wskaźnika stronniczości wskazuje na lekkie nastawienie propalestyńskie. Jednak jedynie na Instagramie publikowane treści wskazują na wsparcie dla Palestyny. W przypadku artykułów publikowanych w serwisach informacyjnych oraz postów na X można mówić o nastawieniu proizraelskim. Jednak jak widać po szczegółowych danych, treści z Instagrama trafiały do zdecydowanie większej liczby odbiorców (10,5 mln w porównaniu do 4 mln na X oraz 3,2 mln w artykułach) co wpłynęło na ogólny wynik.
Oprócz opracowania mapowego, autor przygotował również wykres prezentujący wartości wskaźnika stronniczości w kontekście procentowego udziału ludności muzułmańskiej w danym państwie. Bez większego zaskoczenia, postawy propalestyńskie dominują w krajach, gdzie muzułmanów jest najwięcej. Dla zainteresowanych tą wizualizacją udostępnione zostały do pobrania szczegółowe dane wykorzystane przez autora.