• gisplay.pl

Polska firma buduje podwodnego bezzałogowca do pomiarów hydrograficznych

Marine TechnologyW Szczecinie powstaje pierwszy w Polsce bezzałogowy hydrodron samodzielnie wykonujący pomiary pod wodą. Jego głównym zadaniem będzie pozyskiwanie danych do tworzenie map ułatwiających nawigację statków.

Podowodnego bezzałogowca tworzy firma Marine Technology z Technoparku Pomerania. Na realizację projektu spółka pozyskała ponad 2 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Hydrodron będzie katamaranem o długości 4 metrów. Posłuży do wykonywania pomiarów hydrograficznych w obszarach portów, na redach, rzekach, jeziorach, zalewach czy zatokach. Na tle już istniejących jednostek będzie wyróżniał się przede wszystkim możliwością pracy bez udziału załogi.

- Obecne pomiary wykonywane przez ludzi kilometr po kilometrze są dla załogi żmudne, czasochłonne i uciążliwe. Nasz zdalnie sterowany i autonomiczny hydrodron umożliwi ich automatyzację. Będzie można nim sterować z brzegu bądź zaprogramować go tak, aby samodzielnie mierzył zaplanowaną trasę – wyjaśnia prof. Andrzej Stateczny, prezes Marine Technology.

Jednostka zostanie wyposażona m.in. w nowoczesną echosondę wielowiązkową mierzącą dno oraz sonar wykonujący podwodne zdjęcia za pomocą dźwięku. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą nie tylko stworzyć model dna, ale również zobaczyć, co na nim leży. Głównym przeznaczeniem hydrodronu jest tworzenie map ułatwiających nawigację statków, ale w przyszłości może być on wykorzystywany również m.in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych jak np. zapory i śluzy czy do badania jakości wody.

Atutem hydrodronu jest także jego niewielki rozmiar, który ułatwia transport, wodowanie i pracę na akwenach trudno dostępnych bądź niedostępnych dla większych jednostek załogowych. Takie zastosowanie jest szczególnie ważne na śródlądowych drogach wodnych, które zgodnie z założeniami Konwencji AGN przygotowanej przez ONZ mają stać się alternatywą dla dróg kołowych i autostrad w państwach UE.

- Polityka Unii Europejskiej zmierza do tego, aby do 2030 roku przenieść transport ok. 30% ładunków na drogi wodne, tak jak się dzieje obecnie np. w Holandii. Niestety większość polskich rzek nie spełnia międzynarodowych warunków żeglowności, dlatego w najbliższych latach szykują się duże inwestycje w ich modernizację, a ta w pierwszej kolejności będzie wymagała wykonania pomiarów – dodaje prof. Stateczny.

Całkowity koszt stworzenia pierwszego hydrodrona wyniesie ponad 2,5 mln zł, z czego ponad 2 mln zł firma pozyskała z NCBiR w ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój.

Źródło: UM Szczecin

Nasze patronaty

XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Fotogrametryczno-Teledetekcyjne
18-20 września 2024
INTERGEO 2023
10-12 października 2023
VIII Forum BioGIS
29-30.11.2023
GIS Day w Stolicy
23 listopada 2023

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser