logo gisplay

Średnie prędkości w miastach po wakacjach

NaviExpert, producent nawigacji mobilnej, przeprowadził w pierwszych dziesięciu dniach września badanie natężenia ruchu drogowego w centrach największych polskich miast. Z analizy wynika, że początek roku szkolnego oraz remonty i inwestycje znacząco utrudniają poruszanie się kierowcom szczególnie w Poznaniu, Gdańsku i Warszawie. Zaskakująco dobrze wypada na ich tle Wrocław.

Wykorzystując dane Community Traffic online - technologii generującej w czasie rzeczywistym dane dotyczące prędkości poruszających się pojazdów pochodzące z monitoringu kilkuset tysięcy pojazdów - NaviExpert monitoruje natężenie ruchu na polskich drogach. Analiza dotyczy największych miast, a gromadzone statystyki dotyczące średniej prędkości jazdy w marcu i w lipcu wskazywały, że podczas sezonu wakacyjnego w większości przypadków kierowcy mogli w godzinach szczytu jechać szybciej - z prędkością nawet o 20 proc. większą niż przez pozostałą część  roku.

A jak sytuacja wygląda we wrześniu? Zdecydowanie gorzej, do czego przyczynia się nie tylko większa liczba samochodów na drogach, ale także remonty, z których część zamiast zakończyć się w wakacje, rozpoczęła się wraz z początkiem roku szkolnego.

Z danych zebranych przez NaviExpert wynika, że w większości miast (dla których przeprowadzano pomiary także w marcu i lipcu br.) we wrześniu jeździ się wolniej. Doskonale widać to na przykładzie Poznania, gdzie średnia prędkość jest o ponad 5 proc. niższa niż w marcu i blisko o 17 proc. niż podczas wakacji. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w rozpoczętych w Poznaniu wraz z początkiem roku szkolnego remontach, m.in. rond Kaponiera i Przybyszewskiego.

Średnia prędkość w godzinach szczytu zmniejszyła się także w Warszawie (o blisko 3 proc. względem prędkości z marca i o ponad 15 proc. względem wakacyjnych pomiarów) - gdzie m.in. trwają budowy wiaduktu na Trasie Toruńskiej oraz II linii metra przy ul. Świętokrzyskiej. W sierpniu do remontowanych tras stolicy dołączyła także, m.in. Aleja Zieleniecka. Zdecydowanie wolniej (o 21 proc.) niż w lipcu jeździ się także mieszkańcom Krakowa, gdzie w sierpniu zaczął się m.in. remont mostu Piłsudskiego, a we wrześniu - ulic Sewera i Lenartowicza. Podobne tendencje są widoczne także w Gdańsku, Katowicach i Łodzi.

Miasto

Marzec

Lipiec

Wrzesień

Wrzesień/marzec

Wrzesień/lipiec

Gdańsk

25

24,6

23,9

-4,40%

-2,85%

Katowice

27,3

28,8

28,1

2,93%

-2,43%

Kraków

24,1

29,4

23,2

-3,73%

-21,09%

Łódź

24,5

28,1

24,3

-0,82%

-13,52%

Poznań

23,3

26,6

22,1

-5,15%

-16,92%

Warszawa

24,6

28,3

23,9

-2,85%

-15,55%

Wrocław

20,3

23

29,1

43,35%

26,52%

Dane: NaviExpert. Zmiany średniej prędkości w polskich miastach.

Pozytywne zmiany można z kolei zauważyć we Wrocławiu, który jeszcze w lipcu pozostawał najbardziej zakorkowanym polskim miastem. Sytuacja znacznie się poprawiła w związku z oddaniem do użytku ostatniego odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Na podstawie analizy danych z Community Traffic online, specjaliści NaviExpert stwierdzili, że oddanie do użytku całej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia znacząco ograniczyło czas i koszty podróży. Obwodnica ma długość 35 km, a jej przejechanie trwa średnio 18 minut (średnia prędkość to 116,6 km/h). Przejazd liczącą 26 km trasą przez centrum Wrocławia - w godzinach szczytu -  trwał przed oddaniem obwodnicy ponad godzinę. Średnia prędkość przejazdu przez Centrum miasta w marcu wynosiła 20,3 km/h, a w lipcu - 23 km/h. Dzięki nowej inwestycji zwiększyła się  ona do 29,1 km/h.

Źródło: NaviExpert

Komentarze stworzone przez CComment' target='_blank'>CComment

Nasze patronaty

Międzynarodowa Konferencja Studentów Geodezji
23-29-06.2019
II konferencja użytkowników QGIS
25-26.05.2019 (Kraków)
Zaplanuj swoją przestrzeń i zdobądź indeks PW
VII Forum BioGIS
Informacja Przestrzenna nowym IMPULSEM dla rozwoju lokalnego
23.05.2019 (Wrocław)
Dni Otwarte DKS

Galeria

Informacja Przestrzenna nowym IMPULSEM dla rozwoju lokalnego
23.05.2019 Wrocław
XVII Wyprawa BARI - Jordania 2018
GISforum 2018