GUGiK opublikował wyniki badań dotyczące ortofotomapy
Główny Urząd Geodezji i Kartografii podsumował przeprowadzone na przełomie 2016 i 2017 roku badanie potrzeb interesariuszy w zakresie bazy danych ortofotomapy, w którym udział wzięło ponad 1 200 organizacji.
Zaproszenia do wypełnienia ankiety wysłano do ponad 3 tysięcy organizacji (jednostek administracji publicznej, jednostek naukowo-badawczych, uczelni wyższych i firm prywatnych), z czego w ciągu 2 miesięcy wpłynęło 1520 ankiet. Spośród 1268 unikalnych organizacji biorących udział w ankietyzacji najwięcej odpowiedzi udzieliły Urzędy Gmin (402), Urzędy Miast (204) i Starostwa Powiatowe (157). Wśród ankietowanych znalazło się także ponad 100 organizacji związanych z ochroną środowiska, gospodarką wodną i gospodarką leśną. Warto zwrócić także uwagę na udział w procesie ankietyzacji ponad 80 jednostek policji i straży pożarnej z całej Polski oraz ponad 70 jednostek podległych Ministerstwu Sprawiedliwości.
Przeprowadzona analiza wyników ankietyzacji pokazuje wysokie zapotrzebowanie na wysokorozdzielczą, aktualizowaną co rok ortofotomapę dla obszaru całego kraju.
W odpowiedziach na pytanie dotyczące obszaru dla jakiego użytkownicy oczekują dostępności ortofotomapy, 33% ankietowanych wskazało, że do realizacji ich zadań niezbędne są dane dla obszaru całego kraju
Na pytanie dotyczące terenowego rozmiaru piksela, aż 47% ankietowanych wskazało, że oczekuje wysokorozdzielczej ortofotomapy o GSD 5 cm.
W kolejnym pytaniu ankietowani określili oczekiwaną częstotliwość aktualizacji wykorzystywanej ortofotomapy. Zdecydowana większość uczestników badania (76%) deklaruje konieczność corocznej aktualizacji danych. Średni okres aktualizacji dla wszystkich udzielonych odpowiedzi wynosi 1,5 roku.
Najczęściej wymienianymi przykładami wykorzystania ortofotomapy są działania z sektora bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (35% udzielonych odpowiedzi).
Wyniki badania na stronie GUGiK
Źródło: GUGiK