• gisplay.pl

Jak system GIS wpłynął na rozwój sieci Kaufland w Polsce?

KauflandSieć Kaufland rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie – zajmując drugie miejsce w Europie pod względem liczby jej placówek handlowych. Okazuje się, że istotny wpływ na ekspansję ma zastosowanie systemów GIS. Wykorzystywane są w bardzo różnych działach – od działu ekspansji, controlling ekspansji, planowania dystrybucji gazetek, aż do sprzedaży usługi dystrybucji materiałów reklamowych.

Kaufland to sieć handlowa obecna w siedmiu krajach europejskich – swoją działalność rozpoczęła w Niemczech już w 1968 roku, później pojawiła się kolejno w Czechach (1998 rok), na Słowacji (od 2000 roku), równocześnie w Polsce i Chorwacji (2001 rok), w Rumunii (2005 rok) i wreszcie w Bułgarii (2006 rok). Swoisty bastion sieci stanowią Niemcy – znajduje się tam aż 540 placówek, zatrudniających w sumie ponad 75 000 pracowników. Co ciekawe, drugim krajem, w którym sieć działa najprężniej, jest Polska, na terenie której jest 180 placówek zatrudniających około 15 000 osób. Trzecie miejsce pod względem liczby sklepów Kaufland zajmują Czechy, w których znajduje się 90 placówek, zatrudniających ponad 14 000 pracowników. W pozostałych państwach sieć jest znacznie mniej rozbudowana: placówek jest pomiędzy 20 – 40, a pracowników po kilka tysięcy.

Widać więc wyraźnie, iż Kaufland jest w Polsce bardziej popularny niż w innych krajach europejskich. Powierzchnie sprzedaży są bardzo różne, wahają się od 2000 do 6000 m2; średnia powierzchnia sprzedaży to nieco ponad 3500 m2. Do tego dochodzi jeszcze powierzchnia wynajmowana pod punkty handlowo-usługowe, która wynosi łącznie ponad 50 tys. m2. Sprawne zarządzanie tak dużą siecią stanowi spore wyzwanie, dlatego zdecydowano się na zastosowanie systemu informacji geograficznej (GIS), który wspiera ten proces. Po raz pierwszy system GIS wdrożono w 2009 roku w Niemczech – jego rozwój trwa do dziś, zaś w kolejnych latach zaczęto stosować GIS również w innych krajach. Systemy informacji geograficznej pozwalają umieszczać najróżniejsze dane na mapach i na podstawie uzyskanych w ten sposób informacji, umożliwiają lepsze planowanie dalszej ekspansji oraz usprawnienie zarządzania istniejącą już placówką.

Kaufland w Polsce wykorzystuje dwa rodzaje systemów GIS: desktop – system ekspercki Esri ArcGIS z rozszerzeniami WIGeoGIS oraz system webowy (WIGeoWeb 2.0 customizowany dla KL). Narzędzia te stosowane są w działach ekspansji, zarządzania zasobami, IT, badań rynkowych, dystrybucji reklam, optymalizacji zasięgu reklamy oraz sprzedaży usług dystrybucji i reklamy. Jak to wygląda praktyce? Najlepiej zilustruje to przykład z działu optymalizacji zasięgu reklamy. Chodzi tutaj o dystrybucję gazetki reklamowej, dostarczanej bezpośrednio do skrzynek pocztowych. Aby wiedzieć, pod które adresy warto dotrzeć z gazetką, a gdzie taka forma reklamy z różnych przyczyn nie odniesie sukcesu, wykorzystuje się właśnie systemy GIS. W Polsce jest to szczególnie istotne, ponieważ gazetki reklamowe Kauflandu są w naszym kraju wydawane w nakładzie 5 mln egzemplarzy tygodniowo. Dystrybucja następuje w każdą środę, a grupa docelowa jest precyzyjnie dobrana – gazetka dociera do 93% klientów sieci. O efektywności tej formy reklamy najlepiej świadczy wysoki wskaźnik czytelnictwa gazetki Kaufland w Polsce, który wynosi aż 67%.

Warto dodać, że systemy informacji geograficznej znajdują zastosowanie również przy innych działaniach, np. wizualizacji procesów logistycznych, mapowaniu konkurencji, analizie otoczenia danego marketu, integracji z pozostałymi systemami i bezpieczeństwie danych, ekspansji, określaniu obszaru pozyskiwania klientów i oczywiście podczas obrazowania wyników badań rynkowych i socjodemografii.

– Dla sieci handlowej główną korzyścią płynącą z wdrożenia systemu GIS jest niewątpliwie możliwość kompleksowego zarządzania procesem ekspansji: od planowania budowy nowego marketu, aż do sprzedaży usług marketingu bezpośredniego w oprogramowaniu mapowym. Dzięki temu decyzje o nowych inwestycjach podejmowane są w oparciu o twarde dane socjodemograficzne i inne dane rynkowe, a nie intuicję i przypuszczenia – tłumaczy Jarosław Giero, który od 5 lat rozwija firmę WIGeoGIS na rynku polskim, wspierając przedsiębiorstwa w zakresie optymalizacji procesów decyzyjnych poprzez zastosowanie dedykowanych narzędzi GIS. Dodaje także, iż rozwiązanie przygotowane dla Kauflandu było „uszyte na miarę”, czyli skrojone indywidualnie dla tego konkretnego klienta i dostosowane do jego potrzeb. Dzięki temu możliwa była integracja systemu GIS z innymi systemami informatycznymi, a także integracja danych z różnych źródeł i dzielenie się nimi poprzez poszczególne departamenty.

Nasze patronaty

XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Fotogrametryczno-Teledetekcyjne
18-20 września 2024
INTERGEO 2023
10-12 października 2023
VIII Forum BioGIS
29-30.11.2023
GIS Day w Stolicy
23 listopada 2023

Quizy mapowe

Gdzie leży ten kraj?
Puzzle z mapą świata
Jaki to kraj?
Quiz WORLDLE - Jaki to kraj?
Wersja dla zaawansowanych
Geoquiz historyczny
EOGuesser